Sarah: "Leren staat altijd op nummer één, technologie komt pas daarna"

Sarah Pepping

Oud-student Sarah is altijd op zoek naar hoe ze haar leerlingen het beste onderwijs kan bieden. Om zowel haar lessen te versterken met technologie als zichzelf persoonlijk verder te ontwikkelen, volgde ze de Master Onderwijs & Technologie. Haar opgedane kennis brengt ze in de praktijk bij Stichting Fluenta als coördinator digitale onderwijsontwikkeling én als juf van groep 7 op de Willem Alexander school in Hoog Zandveld.

Opgroeien met digitalisering

In Sarahs jeugd speelde de computer een steeds grotere rol. De razendsnelle ontwikkelingen, van de komst van MSN tot het vervangen van CD’s voor mp3-bestanden, wekte haar interesse. “Ik merk dat technologische ontwikkelingen veel voordelen met zich meebrengen. Zo is informatie eenvoudig te vinden en is het makkelijk om met elkaar in contact te komen. Maar vroeger was het al tof dat je films kon opnemen op een videoband. Wat dat betreft voelt het soms alsof ik met de digitalisering meegroei.”

Als juf ontdekte Sarah dat er heel andere generatie aankomt die deze ontwikkelingen op een andere manier ervaren. “Kinderen weten soms niet eens meer wat een Nokia of floppy is. Zij zien vooral het gemak en de snelheid van technologie. Hierdoor vind ik het belangrijk om als leerkracht met de tijd mee te gaan.” Ook wil ze haar leerlingen duidelijk maken welke risico’s er aan alle ontwikkelingen verbonden zijn. “Ik wil ze leren kritisch te zijn en niet zomaar met alles mee te gaan wat op het internet verschijnt. Deze dialoog vind ik heel interessant en levert vaak waardevolle gesprekken op.”

Motivatie voor de master

De Master Onderwijs & Technologie sloot goed aan bij de uitdaging waar Sarah naar op zoek was. “Ik probeer altijd nieuwe mogelijkheden te vinden om het onderwijs voor mijn leerlingen te versterken. Het liefste maak ik daarbij ook gebruik van technologische ontwikkelingen, zodat mijn lessen passen bij het onderwijs van nu”, vertelt ze. “Ook was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging om op persoonlijk vlak te groeien. Ik had al naar andere masters gekeken, maar daar stond ik nog niet 100% achter. De MO&T paste bij de waarden waar ik voor sta, mijn ambitie en de ontwikkelingen waar ik al mee bezig was.”

Daarnaast was ook de opbouw van de opleiding en de thema’s die centraal staan doorslaggevend voor haar keuze voor de MO&T. “Het gaat niet alleen over technologie, maar vooral ook over de mens en welke invloed technologie heeft op onze samenleving. Daardoor leerde ik over de afkomst van leermiddelen en wat dit betekent voor het onderwijs. Want wat weten we nu eigenlijk over de algoritmes die de groeicurve van een leerling bepaalt? En wat betekent dit dan voor het onderwijs van de leerling?” Tijdens de master vond ze antwoorden op haar vragen.   

Puzzelstukjes leren verbinden

De opleiding biedt veel ruimte voor eigen invulling. Naast het vaste studieprogramma worden de lessen afgestemd op de behoeften van studenten. “Deze manier van werken heeft mij veel gebracht in het ontdekken welke waarden ik zelf belangrijk vind. Dankzij de master weet ik nog beter waarvoor ik sta als leerkracht, wat technologie mij kan brengen en wat in mijn optiek juist uit het onderwijs weg moet blijven.” Ook is Sarah is kritischer naar zichzelf gaan kijken en leerde ze dat de dialoog altijd belangrijker is dan de technologie. “Het gaat er uiteindelijk om dat je samen in gesprek blijft over de urgentie van technologie in de klas. Leren staat altijd op nummer één, de technologie komt op de tweede plaats.”

Ook de brede benadering van belangrijke aspecten maakte dat ze helemaal op haar plek zat bij de MO&T. “Het gaat niet alleen om innovatie, technologie of het inzetten van een handige tool. De master draait om het grotere geheel, waardoor je alle losse puzzelstukjes leert verbinden. Ook leer je keuzes te maken in het grote aanbod aan technologische leermiddelen. En je weet hoe je dit kan verbinden met de praktijk, omdat je goed hebt nagedacht over wat, waarom en hoe je tools gaat inzetten”, vertelt Sarah. 

Robot Eddy

Inmiddels is Sarah afgestudeerd en heeft ze haar welverdiend diploma op zak. Maar de praktijkles die ze gaf met robot Eddy zal haar altijd bijblijven. “Een robot was nog een vreemde gewaarwording voor mijn leerlingen. Hierdoor werd hun nieuwsgierigheid direct geprikkeld. Tijdens deze les leerden de kinderen programmeren en ontdekten ze dat de robot hierdoor precies doet wat zij willen”, vertelt ze. "Eddy vertelde over de duurzaamheidsdoelen (SDG's) die ik aan deze les gekoppeld had en maakte daarbij bewegingen die de kinderen zelf hadden geprogrammeerd. Dat was een hele ervaring voor ze!”

Een handige tip

Sarah heeft nog één laatste tip voor iedereen die zich net als zij ook wil ontwikkelen tot expert op het gebied van onderwijs en technologie. "Als je besluit om de MO&T te volgen, sta dan open voor verandering en vernieuwing. Je wordt kritisch en je gaat anders kijken naar systemen, de houding van collega’s en routines binnen je werkplek. Veel van de studenten hebben uiteindelijk een andere baan gevonden als expert, inspirator of innovator. Zo kunnen ze zichzelf blijven ontwikkelen én de technologische ontwikkelingen in de onderwijssector een boost te geven!"

 

Geïnteresseerd in de master Onderwijs & Technologie? 

Wil jij net als Sarah écht het verschil maken binnen jouw onderwijsinstelling op het gebied van technologie? Dan is de Master Onderwijs & Technologie zeker wat voor jou. De studenten en docenten van de master vertellen je graag meer over de opleiding tijdens een meeloopdag of (online) voorlichting. 

Lees meer over de master en voorlichtingen