Dimitri van Dillen: "Niet alleen theorie, ook meteen winst in de praktijk"
Dimitri van Dillen is docent op het ROC van Twente. Daarnaast draagt hij op dit moment de eervolle titel ‘Leraar van het Jaar 22/23 MBO’. Hij durft de dingen net even anders te doen. Bijvoorbeeld als het gaat om de inzet van technologie binnen zijn lessen. Om niet alleen te vertrouwen op zijn onderbuikgevoel maar echt onderbouwd te handelen, koos hij voor de Master Onderwijs & Technologie van de Marnix Academie. “Een heel praktijkgerichte master, dat sprak mij meteen aan.”
Aansluiten bij de belevingswereld
Op het ROC van Twente verzorgt Dimitri lessen Nederlands en burgerschap, maar ook ICT en ondernemend gedrag. Daarnaast is hij themacoördinator van de werkgroep Educatieve Technologie. Dimitri: “Wil je goed aansluiten bij de belevingswereld van je studenten, dan kun je niet meer om educatieve technologie heen. Ik zette al langere tijd diverse technologieën in binnen mijn lessen, van VR tot Microsoft Teams. Daarbij deed ik veel op onderbuikgevoel en evaluaties bij mijn studenten."
Ook binnen het mbo is het steeds belangrijker geworden om goed onderzoek te doen, vertelt hij. "Dat is niet alleen de visie van OC&W; daar wordt je onderwijs alleen maar beter van. Voor mij de reden om een masteropleiding te gaan volgen. Liefst wel één die naast de theorie ook meteen winst oplevert in de praktijk.”
Direct profijt van masteropdrachten
De Master Onderwijs & Technologie leidt je op tot een expert die kritisch en onderzoeksmatig technologische ontwikkelingen weet te integreren in het onderwijs. Liefst niet alleen binnen je eigen lessen, maar ook als mede-inspirator voor anderen binnen je onderwijsinstelling. Samen met studenten en leerlingen ga je veel oefenen met de mogelijkheden en toepassingen van technologie.
Dimitri noemt meteen een eigen voorbeeld: “Voor onze lessen in commercie en ondernemen hebben we een zogenaamde praktijkwinkel waar studenten in rollenspellen kunnen oefenen met klanten. Om dit meer tijd- en plaatsonafhankelijk te maken, hebben we nu een 360-graden VR-omgeving gemaakt waar studenten dat ook kunnen doen, waar en wanneer ze maar willen! Een mooi resultaat vanuit de master.”
Pluspunt: kritisch denken
Hij waardeert het dat de master hem leert om kritisch te denken. Waarom zou je een bepaalde tool inzetten? Met welk doel of onderbouwing? En heeft het echt het beoogde effect? Tijdens de coronapandemie zette hij de website Onderwijs-op-Afstand.nl op, om goede werkvormen te delen met anderen. Dimitri: “Een mooie ambitie denk ik nog steeds, maar in plaats van alles op deze site te gooien heeft de master voor betere onderbouwingen gezorgd. Aan de hand van enkele theoretisch modellen heb ik een kort-cyclisch onderzoek gedaan. Nieuwe tools en werkvormen bespreken we nu eerst in het team, waarna het hele team er samen met studenten mee gaat oefenen én evalueren. We onderzoeken dus met z’n allen of iets wel of niet toepasbaar is. Daarna komt het pas op de website.”
E-learning voor collega-docenten
Niet alleen de studenten profiteren van beter onderbouwde werkvormen. Ook mede-docenten hebben profijt van Dimitri’s nieuwe inzichten. Dimitri: “Zo draaide een opdracht uit de master om docentprofessionalisering. Ik heb een behoeftepeiling gedaan onder collega-docenten rondom online lesgeven. Wat bleek: men wilde dit graag blijven doen, maar niet iedereen voelde zich voldoende onderlegd in online tools. Daarom heb ik een e-learning gebouwd over het geven van een goede online les. Een win-winsituatie: ik voldoe aan een masteropdracht die ook nog eens meteen inzetbaar is voor onszelf.”
Op jezelf inzoomen
Normaal gesproken zag zijn gemiddelde werkweek er wat anders uit dan nu hij de titel Leraar van het Jaar 22/23 MBO draagt. Dimitri: “Dan gaf ik maandag les, was dinsdag mijn studiedag, en gaf ik van woensdag tot en met vrijdag lessen waarin ik masteropdrachten verwerkte.” Op dit moment is hij op woensdag, donderdag en vrijdag vrij gepland om op diverse plekken te spreken over het MBO en Educatieve Technologie.
Dimitri: “Het brengt veel moois, van je mening mogen geven in kenniskringen tot een dagje meelopen met minister Dijkgraaf. Maar het kost ook flink wat tijd en je moet overal over kunnen meepraten. Wat dat betreft heb ik veel aan de leerlijn ‘persoonlijk meesterschap’ van de master, waarin je heel erg op jezelf inzoomt. Wie ben je, wat wil je uitstralen als docent? Eerder ging ik soms alle kanten op, ik ben over veel enthousiast. Nu weet ik dat educatieve technologie écht mijn ding is en heb ik meer focus.”
Enthousiast over de master
Zijn enthousiasme over de master slaat over op zijn collega’s. Dimitri: “Het helpt als ze zien dat dingen makkelijker worden voor hen én dat studenten ook veel meer bij de lessen betrokken zijn als je technologie goed inzet.” Andere mbo-docenten zou hij de master absoluut aanraden. “Zeker gezien de ruimte die je hebt om je eigen praktijkopdrachten uit de te voeren.” Lachend: “Mits goed onderbouwd natuurlijk. En: je leert ook veel van je medestudenten die zowel uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs als hoger beroepsonderwijs komen.”
Fotografie: Fred Ernst
Geïnteresseerd in de master Onderwijs & Technologie?
Wil jij net als Dimitri écht het verschil gaan maken binnen jouw onderwijsinstelling op het gebied van technologie? Dan is de master Onderwijs & Technologie zeker wat voor jou. De studenten en docenten van de master vertellen je graag meer over de opleiding tijdens een meeloopdag of (online) voorlichting.