Elise: "Je leert hoe je kansen van technologie voor het onderwijs optimaal kunt benutten"

elise van de biggelaar mo&t master

Adaptieve leertechnologie zorgt nog lang niet altijd voor de gewenste verrijking van het onderwijs. Elise van den Biggelaar volgt de master Onderwijs & Technologie. Als onderdeel van haar studie startte zij op haar school een verandertraject om adaptieve leersystemen beter te benutten. De kennis die ze daar voor nodig had, wordt sinds kort in een aparte masterclass aangeboden.

Leer Elise kennen

Elise combineert haar baan als leerkracht op basisschool J.P. Sweelinck in Alphen aan den Rijn met de functie van ICT-coördinator. Dat doet ze al een jaar of vier: “In het begin was ik vooral het aanspreekpunt voor technische problemen: een Chromebook of een digibord dat het niet doet. Later werd ik meer de coach die collega’s ging begeleiden in het gebruik van nieuwe technologie in de klas. Die taak werd door corona nog veel belangrijker, toen we ineens moesten gaan beeldbellen met de klas. Maar ik miste de verdieping: waaróm zetten we technologie in en hoe kunnen we ervoor zorgen dat het ons onderwijs ook echt verrijkt? Dat is de reden waarom ik de master ben gaan volgen.”

Waarom de Master Onderwijs & Technologie?

Om zich te ontwikkelen als expert op dit gebied meldde Elise zich aan voor de master Onderwijs & Technologie. Daar heeft ze geen spijt van: “Ik haal er enorm veel voldoening uit. Je leert hoe je de kansen van technologie voor het onderwijs optimaal kunt benutten. Scholen hebben daar echt nog een stap in te zetten. Bijvoorbeeld bij de inzet van adaptieve leersystemen. Hoewel die al volop worden ingezet, zorgen ze vaak nog niet voor de beloofde verrijking.”

Masterclass Gepersonaliseerd Onderwijs & Learning analytics

Een van de onderdelen van de master is de masterclass Gepersonaliseerd Onderwijs & Learning Analytics. De inhoud van deze microcredential sluit precies aan op Elises verandertraject. “Op mijn school werken we onder andere met Snappet. Ik merkte dat leerkrachten moeite hadden om de resultaten van leerlingen goed te analyseren. Gaf het leersysteem een uitroepteken of rode bolletjes aan, dan was de conclusie dat de leerling de stof nog niet genoeg snapte en dat er dus extra uitleg of oefening nodig was. Terwijl niet het systeem, maar de leerkracht leidend moet zijn. Pas als je als leerkracht het systeem goed begrijpt, kun je beoordelen of je het wel of niet eens bent met de uitkomsten. Het kan dan best zijn dat je dan tegen een leerling zegt: ik zie dat je het hebt begrepen en je hoeft niet verder te oefenen.”

Adaptieve leertechnologie = beter onderwijs

Elise zette verschillende interventies in waarmee ze samen met haar collega’s dieper indook op de verschillende leersystemen. Op basis daarvan werd de ambitie van de school bepaald: “We hebben samen vastgesteld dat we adaptieve leertechnologie inzetten omdat we daarmee het onderwijs willen verbeteren, passend bij de visie van de school. Daarvoor is het nodig dat leerkrachten vaardigheden ontwikkelen om de leerresultaten van leerlingen goed te kunnen analyseren en om vervolgens de leerbehoefte vast te stellen.” 

Pittig, maar geen moment spijt

Ze is trots op wat ze nu al heeft bereikt als technologiecoach binnen haar school. Met dank aan de verdiepende kennis die ze in de Master opdoet. “Het is best pittig in combinatie met mijn werk, ook al omdat ik als perfectionist alles ook heel goed wil doen. Maar ik heb er geen moment spijt van. Ik heb er bewust voor gekozen omdat ik mezelf verder wilde ontwikkelen op het snijvlak van onderwijs en technologie. De uitdaging die ik zocht, heb ik absoluut gevonden. Wat ik ook goed vind, is dat je met veel verschillende studenten contact hebt doordat je steeds in verschillende groepjes samenwerkt. En de medestudenten uit de buurt met wie ik kon carpoolen, werden meteen mijn sparringmaatjes.”

Eerst een masterclass, nu een microcredential!

De inhoud van de masterclass Gepersonaliseerd Onderwijs & Learning analytics was voor Elise onderdeel van haar master. Dat deze microcredential nu ook apart te volgen is, vindt ze alleen maar goed: “Voor collega’s die het spannend vinden om een hele masteropleiding te gaan doen naast werk en privé, is het een uitkomst. In zes lessen leer je alles over de kansen en risico’s van adaptieve leersystemen en hoe je leerresultaten moet analyseren. Een mooie manier om in relatief korte tijd te ontdekken hoe je dit soort systemen optimaal kunt verweven in het onderwijs.”

Elise van den Biggelaar


Geïnteresseerd in de master Onderwijs & Technologie? 

Wil jij net als Elise écht het verschil gaan maken binnen jouw onderwijsinstelling op het gebied van technologie? Dan is de master Onderwijs & Technologie zeker wat voor jou. De studenten en docenten van de master vertellen je graag meer over de opleiding tijdens een meeloopdag of (online) voorlichting. 

Lees meer over de master en voorlichtingen