Masterstudent Marthijs over de MO&T: ‘Leren hoe technologie het leren versterkt’

Master onderwijs technologie student Marthijs

Marthijs de Lange is leerkracht en ICT-coördinator op basisschool de Wegwijzer in Harderwijk. Hij is verantwoordelijk voor een werkgroep ICT op school. ‘Ik was al een tijdje op zoek naar een master die in mijn straatje lag. De Master Onderwijs & Technologie geeft mij precies het stukje extra bagage dat ik fijn vind om collega’s te kunnen adviseren.’

Marthijs omschrijft zichzelf als iemand die altijd een beetje uitdaging nodig heeft. Na de Pabo werkte hij twee jaar in het onderwijs, om vervolgens de IT in te rollen bij Achmea. Hier was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en distributie van mobile apps. Marthijs: ‘De affiniteit met ICT was er altijd al. Na ruim 4,5 jaar bij Achmea was ik toe aan een nieuwe stap. Het onderwijs sprak mij nog steeds aan, maar ik wilde méér dan alleen voor de klas staan. Ik startte bij de Wegwijzer dan ook meteen als ICT-coördinator. Ook werd ik ook lid van de bovenschoolse stuurgroep van Stichting VCO Harderwijk-Hierden. Om in de volle breedte kennis op te doen over onderwijs en technologie, besloot ik deze master te gaan volgen bij de Marnix Academie.’

Stap voor stap het team meenemen

Voor Marthijs waren er verschillende redenen om voor de master Onderwijs en Technologie te kiezen: niet zomaar met leuke appjes komen aanzetten bij collega’s, maar ook echt een stuk verdieping inbrengen. Weten wat er allemaal voorhanden is op digitaal gebied. En meteen de theorie erachter leren kennen. Marthijs: ‘De Wegwijzer is van oudsher een enigszins traditionele school. De laatste jaren doen we wel steeds meer op digitaal gebied. Als ICT-coördinator ben ik verantwoordelijk voor de ICT-leerlijn binnen onze school. Sommige collega’s zijn nog wat huiverig om aan de slag te gaan met nieuwe technologieën. Stap voor stap neem ik nu het team mee in de nieuwe kennis en vaardigheden die ik opdoe tijdens mijn master. Elke vrijdagochtend gaan we een kwartiertje zitten met het hele team voor een inspiratiesessie. Dan laat ik bijvoorbeeld een nieuwe tool zien en presenteer ik de werking daarvan.’

Ethische dilemma’s, psychologische blik

De groep masterstudenten is een mix van leerkrachten uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Dat maakt het leuk en leerzaam tegelijk: ‘In het mbo loopt men weer tegen andere zaken aan dan in het basisonderwijs.’ De master is in zijn ogen gedegen opgebouwd en bestaat uit drie leerlijnen: een onderzoekskant (‘je kritische blik trainen’), de inhoud/technologie zelf en de lijn persoonlijk meesterschap. Marthijs: ‘In die laatste leerlijn zoom je onder meer in op waarden en ethiek. Zo voer ik op dit moment moreel beraad met twee andere studenten waarin diverse ethische dilemma’s voorbij komen. Bijvoorbeeld: wie is verantwoordelijk voor het gedrag van leerlingen op social media?’

Elke programmalijn heeft eigen docenten. Marthijs: ‘Het zijn allemaal echte vakmensen. Daarnaast zijn er gastsprekers zoals Remco Pijpers, Strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek en digitalisering bij Kennisnet. Ook ga je op bezoek bij andere scholen, wij gingen bijvoorbeeld langs bij X11 in Utrecht. Voor de psychologische bril heb je je eigen mentor.’

Van robotjes tot Scratch

Marthijs: ‘Op basis van alle nieuwe kennis die ik opdoe, ben ik de ICT-leerlijn op school steeds verder aan het verfijnen en uitbreiden. Zo werken we nu onder meer met robotjes, met de programmeertaal Scratch en met diverse online programma’s.’ Samen met medestudent Danielle Brockhoff ging hij aan de slag met Seppo, een tool om lessen om te toveren tot educatieve spellen. ‘We ontwikkelden een serie lessen waarbij ik in Harderwijk met leerlingen de wijk in ging. Tijdens een speurtocht met de app van Seppo in de hand konden zij punten verdienen voor goede of creatieve antwoorden. Zo versterkt de technologie het leren. Als de leerlingen met hun groepje bij een gps-locatie aankwamen waar een opdracht klaar stond, moesten zij daar aan informatie zien te komen. En vervolgens er een creatieve inzending middels de app mee inzenden (bijvoorbeeld door een filmpje te maken maken over hoe het handelen op de markt er aan toe gegaan zou zijn). Voor de leerlingen was dit enorm motiverend.

Expert op eigen school

Een gemiddelde werkweek bestaat voor Marthijs uit twee dagen lesgeven, twee dagen studie en een papadag. Marthijs: ‘Het volgen van de master is redelijk intensief, want je hebt ook tijd nodig om bepaalde tools in je klas te gebruiken of om dingen te bespreken met het team. Soms is het heel hard werken, je krijgt grote opdrachten. Maar nu ik er zo over praat, ben ik meteen weer helemaal enthousiast!’ In de praktijk merkt hij dat ICT een steeds grotere rol krijgt, ook bij collega-scholen die onder dezelfde stichting vallen. Marthijs: ‘De master helpt mij in de basis om binnen mijn eigen school een expert te zijn op ICT-gebied. Wie weet volgt er later nog een stichtingsbrede rol. Meedenken over bovenschoolse visiestukken doe ik al.’

Over de Master Onderwijs en Technologie

Met de master Onderwijs en Technologie ontwikkel je je in twee jaar tijd tot een expert onderwijs & technologie. Bekijk hier het eerstvolgende voorlichtingsmoment.

De master Onderwijs en Technologie wordt aangeboden in samenwerking met Hogeschool iPABO en Hogeschool de Kempel. 

Lees meer over de master


Tekst: Cindy Gijsbers
Foto: NFP