Twijfel je of een hele master wel past naast je baan, sport en/of gezin? Wil je eens ervaren hoe een master is? Volg dan één module van de master Onderwijs en Technologie: de masterclass Ethiek & Visieontwikkeling.
In alle sectoren in het onderwijs (PO, VO, MBO, HBO en WO) wordt steeds meer gebruik gemaakt van educatieve technologie, adaptieve software, digitale leeromgevingen, AI, apps, dashboards en learning analytics. Dat biedt veel kansen voor het onderwijs. Bijvoorbeeld het verbeteren van leer- en onderwijsprocessen, het inzetten van rijke leermaterialen en werkvormen, en het versterken van zelfsturend leren.
Maar het gebruik van technologie in het onderwijs roept ook vragen op. Wat is de invloed van AI op het onderwijs? Vergroot technologie de focus op resultaten? Waar trek je de grens met betrekking tot dataverzameling? En is het goed om ouders online mee te laten kijken met hun kinderen?
Deze en meer vragen behandelen we in deze masterclass. Je leert onder andere:
- Hoe je doordachte keuzes maakt, samen met collega’s
- Wat de kansen én risico’s zijn van technologie
- Of en hoe je digitale methodes inzet in de klas
- Hoe je met de rol van ouders en technologie omgaat
Het programma
Het programma ‘Ethiek & Visieontwikkeling in Onderwijs & Technologie’ omvat vijf live bijeenkomsten van twee uur. Je leert over ethische dilemma’s in Onderwijs & Technologie, je oefent met werkvormen die je ook met je collega’s en anderen kunt uitvoeren in de praktijk en je krijgt praktische handvatten waarmee je aan de slag kunt op jouw school, met jouw team.
Microcredential en Edubadge
Deze masterclass is een microcredential. Dat betekent dat je bij afronding een Edubadge verdient, een internationaal erkend diploma.
Toetsvorm
Een flyer voor in de beroepspraktijk en een presentatie.
Leeruitkomst van dit programma
De onderwijsprofessional signaleert ethische vraagstukken rond de inzet van technologie in het onderwijs en analyseert specifieke dilemma’s samen met relevante betrokkenen, door systematisch ethisch te redeneren via moreel beraad.
Op basis van de opbrengsten van dit beraad ontwikkelt de onderwijsprofessional, samen met betrokkenen, een navolgbare specificering van de visie op de betreffende dilemma’s. De onderwijsprofessional realiseert een verantwoorde doorwerking naar de onderwijspraktijk, zodat betrokkenen onderbouwde en gedragen keuzes kunnen maken bij het handelen in de praktijk.
Criteria
- De student analyseert ethische vraagstukken in dialoog met relevante betrokkenen, waarbij verschillende perspectieven systematisch worden geïnventariseerd en waarden worden gewogen.
- De student formuleert samen met betrokkenen een onderbouwde visie op het ethisch vraagstuk door gestructureerd ethisch te redeneren in een moreel beraad.
- De student initieert en bevordert doorwerking van de opbrengsten uit het moreel beraad in de organisatie
- De student reflecteert kritisch op de eigen waarden, overtuigingen en handelen ten aanzien van de ethische vraagstukken en relateert dit aan de eigen professionele identiteit in de beroepspraktijk.
Doelgroep
Leraren, docenten, teamleiders, afdelingsleiders, schoolleiders, (onderwijskundig) ICT-coördinatoren, bovenschools ICT’ers, uitgevers, Intern Begeleiders, directeuren. Werkzaam in of voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar of hoger beroepsonderwijs met affiniteit voor de inzet van technologie in het onderwijs. De deelnemer komt in een diverse groep met professionals die werken in het PO, VO, MBO en/of HBO. De docenten hebben veel expertise en ervaring op het gebied van Onderwijs & Technologie
Praktische informatie
Planning
Dinsdag 3 maart 2026 14.30 - 16.30 uur
Dinsdag 24 maart 2026 14.30 - 16.30 uur
Dinsdag 14 april 2026 14.30 - 16.30 uur
Dinsdag 2 juni 2026 14.30 - 16.30 uur
Dinsdag 16 juni 2026 14.30 - 16.30 uur
Locatie
Marnix Academie, Vogelsanglaan 1 te Utrecht.
Aantal EC
3 EC
Kosten
De kosten inclusief literatuur zijn €1200 euro inclusief materialen en BTW.
Studiebelasting
80 uur, inclusief bijeenkomsten en uitvoering in de praktijk
Inschrijven masterclass
Schrijf je in voor de masterclass via onderstaande link
Programma als onderdeel van de master Onderwijs & Technologie
De master Onderwijs & Technologie wordt in samenwerking tussen drie hogescholen in Utrecht: hogeschool de Kempel, hogeschool de IPABO en de Marnix Academie.
Dit programma is een onderdeel in het tweede semester van de master Onderwijs & Technologie. Dat betekent dat je op masterniveau dit programma volgt met een gemêleerde groep studenten die de hele master doen en een aantal anderen die alleen dit programma volgen. Iedereen maakt dezelfde toetsopdracht met dezelfde criteria. Uiteraard word je goed begeleid bij het uitvoeren ervan. Na het volgen van de bijeenkomsten en het behalen van de toetsopdracht ontvang je een Edubadge (= certificaat). Kies je er later voor de gehele master te volgen, dan kan je de beschreven inhoud van het programma voorleggen aan de examencommissie om aanspraak te maken op vrijstelling van dit programma in de master.
Meer weten over de masterclass?
Neem contact op met Suzan de Kleer (s.dekleer@hsmarnix.nl)
Voor meer informatie over de master Onderwijs en Technologie, bekijk de opleidingspagina.