Sanne: "Technologie effectief inzetten tijdens de les maakt kinderen gemotiveerder"

Sanne van der Velden

In een snel veranderende wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt, is het van belang dat ook het onderwijs hierin meegaat. Sanne van der Velden startte daarom met de Master Onderwijs & Technologie. Als juf van groep 5 vindt ze het belangrijk dat haar leerlingen effectief en leerzaam gebruik maken van technologie in de klas. Inmiddels heeft ze haar masterdiploma op zak en brengt ze als expert haar opgedane kennis in de praktijk.


Leer Sanne kennen

Drie dagen per week geeft Sanne met veel plezier les aan groep 5 op de St. Josephschool in Leiden. Daarnaast is ze werkzaam in het Kerndoelenteam van het SLO; het landelijke expertisecentrum voor het curriculum. Ze richt zich op het vormen van de kerndoelen rondom digitale geletterdheid en bepaalt wat leerlingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs moeten kennen en kunnen over dit thema. Hoewel ze in haar werk al regelmatig met technologie bezig is, mistte ze de onderbouwing.

De Master Onderwijs & Technologie was voor haar de juiste stap om zichzelf verder te ontwikkelen. “Ik merkte dat ik veel vraagtekens had bij hoe ik ICT en technologie op een goede manier kan verwerken in mijn lessen.” De master biedt haar handvatten en geeft antwoord op haar vragen. Dat ze zich voor deze opleiding heeft aangemeld, is niet geheel onverwachts. Al van jongs af aan heeft Sanne een passie voor technologie en is ze geïnteresseerd in de digitale wereld. “Als klein meisje bracht ik veel tijd door achter de computer. Ook kan ik mij nog goed herinneren hoe gelukkig ik werd toen ik mijn eerste iPod cadeau kreeg”, vertelt ze.

Inzicht en kennis

Sanne gaf als startende leerkracht al snel lessen over mediawijsheid en digitale vaardigheden. “Kinderen worden steeds handiger met technologie, alleen vind ik dat hier nog weinig aandacht aan wordt besteed in het onderwijs. In het schoolplan stond niks beschreven over technologie en ICT, daarom ging ik hiermee op eigen initiatief aan de slag.” Dankzij de master weet ze niet alleen hoe ze tools, software en adaptieve leersystemen op een pedagogische manier inzet tijdens haar lessen, maar vooral ook waarom.

De focus van de master gaat echter verder dan alleen het optimaliseren van het onderwijs aan de hand van technologie. In twee jaar tijd leer je onderwijs vormgeven, onderzoek je resultaten, duik je in het uitwerken van een visie, beleid en strategie en bespreek je de ethische dilemma’s waar je tegenaan loopt. Dat laatste thema heeft Sanne het meest verrast. “Ik vond het spannend om met mijn collega’s het gesprek aan te gaan over verschillende ethische vraagstukken. Uiteindelijk heeft het mij inzicht gegeven in de diverse perspectieven binnen het team én heeft het gezorgd voor openheid naar onderwerpen zoals technologie en ICT.”

Een nieuw netwerk

Als één van de hoogtepunten van de opleiding noemt Sanne de colleges over adaptieve leersystemen. Haar opgedane kennis hierover kan ze direct toepassen in de praktijk. “Tijdens de lessen heb ik voor mijn leerlingen een hulpmiddel gemaakt om getallen (feedback van systemen) beter te begrijpen. Dit was zo’n succes, dat ik hiermee nog dagelijks werk,” vertelt Sanne trots. Niet alleen haar ontwikkelde kennis en houding ten opzichte van technologie is haar waardevol, ook de contacten ze heeft opgebouwd met medestudenten verspreid over heel het land zijn haar dierbaar. “Ik heb mijn netwerk mogen verrijken met veel enthousiaste collega’s. We sturen elkaar geregeld vraagstukken en denken graag met elkaar mee.”

Ontwikkeld tot expert

Inmiddels heeft Sanne de master afgerond en mag ze zich expert noemen op het gebied van technologie en onderwijs. Wat haar betreft zullen er nog vele collega’s volgen. “Technologie is er niet alleen voor vermaak, maar het is ook iets praktisch. Echter heeft het pas een positieve invloed op het leerproces van kinderen wanneer leerkrachten weten hoe ze er effectief gebruik van kunnen maken in hun lessen. Tuurlijk is aanklooien met technologie leuk, alleen is dit onderwerp meer dan dat.”
 

Sanne van der Velden


Geïnteresseerd in de Master Onderwijs & Technologie?

Wil jij net als Sanne écht het verschil maken binnen jouw onderwijsinstelling op het gebied van technologie? Dan is de Master Onderwijs & Technologie zeker wat voor jou. De studenten en docenten van deze master vertellen je graag meer over de opleiding tijdens een meeloopdag of een (online) voorlichting.

Meld je aan voor een voorlichting